Selen

Selen

Selen er ligesom jod vigtigt for at opretholde et normalt stofskifte samt immunforsvar. De mest almindelige kilder til selen på en traditionel dansk kost er de fleste typer af animalske produkter, tun og østers i særdeleshed.

– Hvordan og hvor meget?

Selen findes ligesom E-vitamin i små mængder i de fleste plantefødevarer, men indeholdet varierer alt efter, hvor næringsrig en jord afgrøden er dyrket i. De primære kilder til selen på en vegansk kost er nødder, frø, kerner, fuldkorn og bælgfrugter. Højdespringerne inden for disse fødevaregrupper er især paranødder, havregryn, brune ris, solsikkekerner samt pinto– og limabønner. Blot en enkelt paranød kan mere end dække det daglige behov, men selv 100 g havregryn dækker mere end 50% af det daglige referenceindtag for selen.

Et New Zealandsk studie har vist, at blot 2 paranødder om dagen kan øge mængden af selen i blodet med helt op til 60% [1]. Selv en enkelt portion af kun 4 paranødder har vist sig potentielt at kunne nedsætte kolesteroltallet helt op til 30 dage senere. Så vil man være sikker på at få nok selen gennem kosten (det gælder særligt os europæere grundet selenfattig jord [2]), kan paranødder være et glimrende tilskud.

Dr. Michael Gregers anbefaling:

Selen

  • Nordeuropæere
    • 1 paranød dagligt (eller en lille håndfuld om måneden)
      eller et dagligt tilskud på 55 mcg kan være nødvendigt.
    • Desuden er havregryn, brune ris, solsikkekernerpinto- og limabønner rige på selen.

Indholdet af selen varierer som sagt meget alt efter, hvor næringsrig jorden den specifikke afgrøde er dyrket i. Det er derfor at foretrække at købe fx paranødder af god kvalitet og meget gerne økologisk, hvis muligt. Selv køber jeg billige økologiske paranødder i Helsemin til omkring 180 kr/kg, og eftersom man kun har behov for max 1 om dagen rækker en pose langt.

Søger du svar på andre ernærings relaterede spørgsmål, er her en liste over alle artikler i kategorien “Sundhed og ernæring”:

Referencer:

[1] kilde , [2] kilde

Tags , , , , ,

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Har du 2 minutter? Så bedøm opskriften med stjerner fra 1-5. Husk samtidig at skrive en kommentar, da stjernerne ellers ikke vil blive registreret. På forhånd mange tak for hjælpen.

7 kommentarer til “Selen