D-vitamin

D-vitamin som veganer

D-vitamin er endnu et af de vitaminer, der ofte (fejlagtigt) skaber debat, når det kommer til vegansk ernæring. For selvom vi vidst nok får små mængder D-vitamin fra fx fede fisk, mælk, æg og kød, så er kosten altså alene ikke nok til at dække vores daglige behov for dette livsvigtige vitamin – eller rettere hormon.

D-vitamin er nemlig i realiteten slet ikke et vitamin men et hormon, der dannes i huden ved udsættelse for sollys, og dermed er solen den vigtigste kilde til D-vitamin. Når solen står højt om sommeren, danner huden tilstrækkelige mængder D-vitamin, men om vinteren er lysmængden i landene på den nordlige halvkugle simpelthen for lille og utilstrækkelig til, at vi kan få dækket vores daglige behov at dette livsnødvendige næringsstof. D-vitaminmangel går især ud over knogler og muskler, så det anbefales, at man tager tilskud især i vinterhalvåret – det gælder vegetarer og veganere så vel som kødspisere. Opholder man sig tilstrækkeligt i solen i sommerhalvåret, kan man som oftest undlade tilskud [1].

– Hvilken form og hvor meget?

Det er værd at bemærke, at langt fra alle D-vitamintilskud er veganske. Vitamin D3 (cholecalciferol) i de gængse kosttilskud er som oftest afledt af fåreuld, som derfor ikke er vegansk. Vitamin D2 (ergocalciferol) derimod kan man være sikker på altid er vegansk, da disse typisk er afledt af svampe eller gær. Går man efter Dr. Michael Gregers anbefaling [2], der siger, at D3 kan være at foretrække, findes der veganske D3-tilskud afledt af lav.

Der er delte meninger om, hvor meget D-vitamin, vi bør tage tilskud af. Anbefalingerne lyder på alt lige fra 200 UI til 10.000 UI.
The Vegan Society anbefaler som minimum 10 mcg (400 IU) dagligt, hvorimod Dr. Michael Greger anbefaler et dagligt tilskud af 2000 IU (50 mcg), da dette indtag har vist sig at være den sikreste dosis til at få os op på det angiveligt optimale niveau [3]. Personer med overvægt og ældre over 70 har muligvis brug for mere (~3500 IU). D-vitamin er desuden fedtopløseligt, så det anbefales at tilskuddet indtages sammen med et hovedmåltid, der indeholder fedt, da dette har vist sig at øge optagelsen med helt op til 50% [4].

Dr. Michael Gregers anbefaling:

D-vitamin
Skandinavien

  • Fra april-september
    • 15-30 minutters soleksponering ved middagstid (15 for personer med lys hud, 30 for personer med mørk hud)
    • eller dagligt tilskud af 2000 IU til et hovedmåltid
  • Fra oktober-marts
    • Dagligt tilskud af 2000 IU til et hovedmåltid

Der findes pt et par veganske D3 tilskud på det danske marked. Det billigste jeg har kunnet finde er dette fra Nature’s Own (affiliatelink*), som indeholder 2500 IU (62,5 mcg) men også dette fra Dansk Farmaceutisk Industri (affiliatelink*), som indeholder lidt mindre nemlig 2000 IU (50 mcg).

Referencer:

[1] kilde , [2] kilde , [3] kilde, [4] kilde

Tags , , , , , , ,

1 kommentar til “D-vitamin

  1. […] D-vitamin […]

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Har du 2 minutter? Så bedøm opskriften med stjerner fra 1-5. Husk samtidig at skrive en kommentar, da stjernerne ellers ikke vil blive registreret. På forhånd mange tak for hjælpen.